Kontakta oss

Har du några frågor om oss eller våra tjänster.

Fyll i formuläret eller skriv till oss på info@shoppingakuten.se
eller ring oss på 08-23 30 07. 

Skillnader mellan könen

SKILLNADER MELLAN MÄN OCH KVINNORS SHOPPINGBEROENDE?

Enligt forskare är det en större risk för kvinnor att bli shoppingmissbrukare då de är mer benägna att läras från tidig ålder att handla för att lindra stress, att kläder förknippas med förbättrad självkänsla.  Det finns såklart skillnader i hur kvinnor och män shoppar, vilket detaljhandeln utnyttjar. I en studie som Sten & Ström tog fram kom man fram till följande:

  • Kvinnor planerar sin shopping mer än män.
  • Män handlar snabbare än kvinnor, trots att de planerar mer.
  • Män tar oftare hjälp av personal när det gäller kläder medan kvinnorna oftare gör det när det handlar om elektronik.
  • Kvinnor läser oftare innehållsförteckningen.
  • Män handlar kläder utan att prova dem medan kvinnorna provar innan de handlar.
  • Mannen shoppar längre när en kvinna är med.

Den här informationen använder detaljhandeln för att vi ska handla mer och längre. Det finns exempel på där butiker har en hörna för män med tidningar och bjuder på kaffe medan kvinnan handlar, vilket har visat sig öka försäljningen nr ingen man suckar och stönar över tiden det tar att shoppa. De allra flesta butikerna är utformade för att kvinnor ska trivas i dem, även när det handlar om herravdelningen då många kvinnor är de som köper mannens kläder. 

ENLIGT STUDIER ANGÅENDE MÄN OCH SHOPPING

  • Män tycker inte om att shoppa och impulshandlar sällan. De vet vad de vill ha, går in och köper det och går sedan ut från butiken igen. Dock har det visat sig att när de handlar i butiker med verktyg och elektronik kan de plötsligt bli väldigt impulsiva och köpa flera bra-att-ha-saker.
  • Män provar endast kläder de planerar att köpa medan kvinnor kan prova kläder bara för att. En studie visade att 65 procent av männen köpte det de provat medan bara 25 procent av kvinnorna köpte det de provat.
  • Män vill hitta allting själva, som vanligt, och frågar sällan efter det de söker. Om de inte hittat det de söker är risken stor att de lämnar butiken.
  • Män är dåliga på att välja och mindre noga med vad de väljer och mindre benägna att leta efter det billigaste.
  • Män skriver sällan inköpslistor och handlar därför mer än kvinnor, har de dessutom barnen med sig blir det ännu dyrare eftersom de är sämre på att säga nej än vad kvinnorna är.
  • Män har ett mer kvinnligt beteende när de går in i en elektronikaffär, men kan nöja sig med att bara titta och inte handla då de samlar information för att hålla sig uppdaterade.
  • Män ansvarar oftare för att köpa elektronik, verktyg, biltillbehör byggvaror och alkohol.

Uttryck som till exempel, ”Den som har mest leksaker innan man dör vinner”, bygger på den materialistiska synen för män. Faktum är att fler män än kvinnor tenderar att shoppa på internet, enligt en studie som gjorts i Storbritannien. Männens köp tenderar att vara mer att  förhålla sig till prylar som teknik och sport medan kvinnor förhåller sig till mer umgängebaserade saker som kläder, smycken, kosmetika, saker som har fokus när vi träffar andra människor. Där kvinnor värdesätter mer känslomässiga saker medan männen strävar efter funktionella saker. 

 

ENLIGT STUDIER ANGÅENDE KVINNOR OCH SHOPPING

  • Är mer intresserade av rimliga priser än av just låga priser. Kvinnor köper hellre efter kvalitet, hållbarhet och värde.
  • Kvinnor handlar mindre om de är med en man än med en väninna. Hon tillbringar mer tid i butiken om hon är med en väninna.
  • Kvinnor handlar i butiker de har en relation till. Hon är lojal mot de butiker som ger henne rabatter.
  • Hon rekommenderar butiker i högre grad än män.
  • 86 procent av kvinnorna tittar på prislappen medan 72 procent av männen gör det.
  • För kvinnor är shopping mer en social aktivitet än för män. 
  • Kvinnor handlar mer i en butik om mannen får sitta ned och fika medan hon handlar.
  • Kvinnor visar gärna upp vad de handlat när de kommer hem i större grad än män.
  • Kvinnor handlar oftare skor och kläder på impuls.
  • Kvinnorna har oftare ansvar för hälsa och skönhet, heminredning, livsmedel och presenter.
  • Enligt en professor David Bell på Wharton business school, shoppar kvinnor lika mycket på ett socialt plan som att de handlar det nödvändiga medan män handlar mer instrumentalt. Den största anledningen till att kvinnor kan lämna en butik är när de inte tycker att de fått tillräckligt med hjälp medan mäns största problem är när det inte finns parkeringsplatser som är tillräckligt nära.
  • Det finns studier som påstår att kvinnor tänker lika mycket på shopping som män tänker på sex. Kvinnor tänker på vad de ska shoppa en gång per minut medan män tänker på sex var 52 sekund.
  • En undersökning som utfördes av University of Glamorgan visade att 40 procent av kvinnorna ansåg sig vara beroende av skor eller väskor.
  • Trots en undersökning som visar att kvinnor är mer benägna att handla mer än män, kan män också uppvisa tvångsmässiga beteenden kring shopping. 

SLUTSATER MÄN OCH KVINNORS SHOPPINGBEROENDE

Enligt dessa rapporter så det finns skillnader mellan könen. Tex när det kommer till shopping och reklamen som är anpassad efter vilket kön man vill ska köpa, men även när det handlar om shoppingmissbruk skiljer sig könen en aning åt. Män kallar sig till exempel ofta för samlare för att dölja sitt missbruk. Man har även sett att de yngre männen tenderar att shoppa mer som kvinnor, att den yngre generationen av män gärna shoppar kläder, skor och produkter för hälsa i samma utsträckning som kvinnor men där elektronik fortfarande är på topp. Yngre män har lättare för att ta sms-lån för att festa än vad kvinnor har. Tack vare skillnaderna mellan könen när det kommer till shoppingmissbruk är det svårare att upptäcka en manlig missbrukare tills det nästan är försent och deras ekonomi fullständigt är i botten. Det finna även studier som menar att män och kvinnor med ADHD eller ADD har svårare att kontrollera ett shoppingmissbruk.